Liever niet onze namen noemen in je / uw reactie.

zaterdag 27 augustus 2011

Blind typen, wat is aan te raden?

Zelf worstelend met twee vingers op 't toetsenbord, dool ik rond in typecursussenland.
Want oudste moet het blind kunnen.
De lamme helpt zogezegd dus de blind-lerende-typen in wording.
De eerste gratis gastlesjes voor kids maak ik natuurlijk ook zelf even.
Slik.
Wat een typevaardigheid bezit ik zeg. Niet.
En daarom neem ik me 1 ding voor: de lamme gaat ook blind leren typen.
Maar dat terzijde.
Al typend en rondneuzend stuit ik op verschillende leuke, tenminste, ze lijken leuk, lessen.
En dat alles om de Pica-aanbieding van school te vermijden.
Natuurlijk weet ik wel dat persoonlijke begeleiding de voorkeur heeft.
Maar om daarvoor nou 300,- neer te tellen...(update: het kost geen 300,- maar 200,- en is een online cursus)
  • Typetopia leek me aardig. 145,- mèt diplomagarantie. Geen diploma = geld terug.
  • Typemania is gratis, maar alle gebruikersnamen die ik probeerde werden afgewimpeld. Niet echt gastvrij.
  • Ticken was ook een hele aardige, goede demo en oefeningen, maar wel saai. Maar goed, 69,95 valt mee.
  • LOI had ook een game-achtige cursus voor kids, rond de 170,-, alles in een soort Geheime Missie-spel gegoten. Erg aantrekkelijk, maar is het meer spel dan oefening?
  • PBST was ook een aardige, geen demoles, maar voordeel: huiswerkcontrole via mail en desnoods persoonlijke begeleiding (kost wel 20,- per keer als ze komen), voor 119,-

Nu mijn vraag aan jullie:
Heeft er iemand ervaring met een (online) typecursus voor een 10-jarige?
Wat is een aanrader?

Ciao! Wil

Kwam later deze site nog tegen, waar een overzichtje staat van verschillende typecursussen.

Update:
Ik heb een telefoontje gepleegd met Pica. Blijkt dus dat het wel een online cursus is. Elke week maken ze zelf huiswerk. Vervolgens moeten ze een toetsje maken en die wordt nagekeken. Kost € 198,00.
Ik heb de map van m'n neefje er nog eens bijgepakt: hij heeft de DICO typcursus gedaan en dat is op een typemachine. Hij heeft wel zijn diploma met 136 aanslagen p/min. dus het heeft gewerkt :-)
Ik laat woensdag de voorlichter over Pica thuis komen en hopelijk haalt hij me niet gelijk over ;-), ik vind het nog steeds erg duur!

19 opmerkingen:

  1. Hoi Wil,

    Weet niet wat jij van Pica denkt, ben ik wel benieuwd naar. Ik heb wel de informatie opgevraagd voor onze 10-jarige.

    Overigens; ik doe het blind en meteen vinger of 8. Zelf aangeleerd op een hamerslag machine met van die heerlijke typlinten en correctiepapier; geweldig. Gewoon een boek pakken en over gaan typen; wedden dat je het leert!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naja zeg ik tik de gekste gebruikersnamen en inderdaad al in gebruik, al in gebruik...zelf onze eiegn namen ( voor en achternaam ) nou ik geloof dat dat echt niet klopt...ik heb een mailtje gestuurd naar ze ;)
    Hier ook een jongen van tien die moet maar wat duur he allemaal..:(

    Naat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm volgens mij is die site typemania zo nep als wat:

    This is an automatically generated Delivery Status Notification.

    Delivery to the following recipients failed.

    info@wijersmultimedia.nl


    Haha kan ook bijna niet anders als het gratis is...je kunt er wel een leuk spelletje doen...oef gaat snel hoor...leer je wel van ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Naat, ja gek hè, ik dacht ook al: dat klopt niet! En duur he, ik ben me daar gek om 300,- te betalen. Maar ja, misschien dan juist een stok achter de deur? Op Hyves hebben ook mensen gereageerd op deze log en er zijn er 2 die Pica wel aanraden. Ik weet 't gewoon niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb in groep 8 ook een typcursus gehad. Dat was van instituut scheidegger. 230 aanslagen per minuut ;) Niet slecht he! Maar wat het kostte? Geen idee en dat is ook niet meer te vergelijken met nu natuurlijk. Het was wel via school dus wellicht komt het wel wat overeen met het Pica van nu. Ik moet je zeggen dat ik wel heel blij ben dat ik het gehad heb toen. Ik heb er nog steeds profijt van!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Janneke, ik kan me voorstellen dat je blij bent, ik zit tot nu toe maar te tobben met 2 vingers, maar ik ga er goed op oefenen, dus wie weet valt het nog aan te leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zie dat ze bij typetopia een versie speciaal voor kinderen met dyslectie hebben https://www.typetopia.com/typecursus/dyslexie-typecursus...ga me er maar eeens goed in verdiepen!Hoor vast nog wel wat jouw keuze is geworden...Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat je het best makkelijk jezelf kan aanleren. Benieuwd wat je voor je oudste gaat doen! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Naat, dat hebben ze bij meerdere cursussen, soms moet je dan iets meer betalen..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ongelofelijk wat duur allemaal zeg. Hier kunnen ze op school hun diploma halen. Ik weet het niet exact meer maar de kosten waren iets van 25 euro? Oudste twee hebben het, maar typen dus nu met 2/3 vingers? Ik heb zelf ook mn diploma, en typ met een vinger of 4/5, maar als het echt moet kan ik het nog wel blind, dus echt verleren doe je het denk ik ook niet. Derde was er vorig jaar mee begonnen, maar dat was dus drama..die heeft het jaar wel afgemaakt, uiteindelijk geen diploma dus, maar ik vind dat ook helemaal niet zo heel erg eigenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Annemarie, hebben ze wel een diploma, maar typen met 2/3 vingers? Dat is dan knap. Ik kan zelf ook best snel typen, maar altijd nog met 2 vingers :-)
    We hebben vanmiddag de knoop doorgehakt en we gaan voor Ticken.nl, dat kost 69,95. Pica kon met niet overtuigen voor 200,- èn een ander toetsenbord wat we moesten aanschaffen. En het gaat me ook niet om het diploma, maar wel dat ze blind kan typen, de snelheid komt vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt al beslist, ticken lijkt mij ook erg leuk. maar wat je ook kiest, kinderen balen gewoon altijd van typeles.Het komt op doorzettingsvermogen aan,en ze vinden het gewoon saai. Onze 3 kinderen hebben wat aan zelfstudie gedaan, met een cd die ik een keer bij het kruid vat heb gekocht en echt, ze typen nu als de beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja! Ik snap het ook niet. Vind het ook wel jammer, maar ik zie het dus bij mezelf ook. En ach..manlief werkt heel de dag op een pc met een paar vingers, hij zegt dat er maar bar weinig met 10 vingers tikken. Hecht er eerlijk gezegd ook niet zo heel veel waarde aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Grappig, wij hebben ongeveer dezelfde analyse gedaan en de keuze is op ticken gevallen. Die vindt onze dochter overigens juiste helemaal niet saai. Vorig jaar was ze begonnen met pica maar dat gaf veel ruzie omdat ze het niet leuk vond.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Stella, Grappig dat we dezelfde keuze maakten! Mijn dochter is heel enthousiast en heeft inmiddels al 3 lessen gemaakt. Saai is het eigenlijk ook niet, ik bedoelde dit eigenlijk t.o.v. LOI en Typetopia, die alles in spelvorm hebben gegoten. Dit is wat meer 'droog oefenen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Augusta, dat is knap om het met een zelfstudie te doen. Ik doe het ook, met een online gratis versie, best wel te doen. Maar ik denk dat mijn dochter die doorzetting niet zou opbrengen. Ticken stimuleert zeg maar, doordat ze steeds haar score ziet vergeleken met anderen en dat wil ze dan natuurlijk verbeteren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat gek; dit lijkt wel een promotiepagina voor Tikken?

    Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een goede typecursus voor mijn dochter Anna en ik kwam al snel tot de conclusie dat een typecursus didactisch goed in elkaar moet zitten. Een typecursus is per definitie vervelend; dus veel toeters en bellen zijn belangrijk.

    Goedkoop blijkt dus een duurkoop: het is slickken met Ticken. Slechts een oefenvorm en er is absoluut geen aanleerpad. En Ticken is saai.

    Via de school kregen we een erg interessant voorstel om mee te doen met Typetopia (89.95) en dat doet Anna inmiddels een paar maanden. We moeten helpen motiveren; maar het oefen examen is voldoende gemaakt! Binnenkort examen.

    Bedankt voor jullie aandacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Anoniem, dat was niet de bedoeling, ik was op zoek naar goedkoper en wel goed. Typetopia voor 89,95 vind ik niet duur. Wordt ook op scholen gebruikt. Mijn dochter heeft haar diploma via Ticken, 127 aanslagen per minuut. Ik ben benieuwd naar het resultaat van uw dochter Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mijn drie kinderen (10, 10 en 12 jaar) hebben typetopia gevolgd. Ze hebben in 7 maanden hun typediploma gehaald met ongeveer 145 aanslagen per minuut. Ja, soms heb ik ze wel moeten motiveren om 5 x per week een cursusdag te doen, maar over het algemeen gingen ze zonder mopperen oefenen. Ik ben er erg tevreden over.

    BeantwoordenVerwijderen

Ahh, dat vind ik nou zò leuk hè, een reactie van jou! Ps. Gebruik liever niet onze namen :-)