Liever niet onze namen noemen in je / uw reactie.

woensdag 9 mei 2012

Een poging tot E-nummer vrij koken

Ja, een poging.
Want ik ben geen kook-ster.
Dus, een béétje support kan ik wel gebruiken!
Maar om nu te zeggen: "ik doe het gewoon niet,"
dat vind ik dan een beetje laf van mezelf.
Ik bedoel, ik heb heus voor hetere vuren gestaan,
dan alleen maar mijn fornuis.

Dus, stap 1: Googlen op E-nummer vrij koken.
En dat bracht me direct naar de boekjes, die  ik zocht!
Metéén besteld -kan ik er niet meer onderuit-.

E nummer vrij koken van Dinneke van den Dikkenberg

E nummer vrij koken Dinneke van den Dikkenberg

Stap 2 is dan natuurlijk: gewapend mèt boek naar de AH.
Stap 3 dùimen dat ik alle ingrediënten kan vinden!
En dan de laatste stap: achter dat vuur gaan staan!
Zouden ze het lekker vinden??

Ik verwacht van jullie wel heel veel aanmoediging natuurlijk, ha, ha!!

9 opmerkingen:

  1. Leuk! Hoorde het van de week ook van iemand die dat gaat doen. Ik ben ook al jaren aan het proberen te minderen met e-nummers en kunstmatige toevoegingen en sta in de supermarkt regelmatig ingrediënten te lezen... en als er teveel kunstmatigs naar m'n zin in zit zet ik het terug.
    Maar met bepaalde gerechten vind ik het echt lastig hoor. En hoeveel soorten snoepjes heb je nu zonder e-nummers? Niet dat ze al veel snoep eten hier, maar ik zelf lust ook wel eens wat, en soms bestaat zo'n snoepje bijna alleen uit kunstmatige zooi... En de marsepein voor de taarten die ik maak is ook altijd gekleurd met e-nummers, ik probeer wel de basis vaak wit of licht gekleurd te houden zodat het niet één hap kleurstof is.
    Maar mijn aanmoediging heb je: dapper en goed van je!! Post je hier ook eens een recept?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He wat leuk ik ben daar ook mee begonnen...stap voor stap alle e-nummers laten verdwijnen uit ons menu...grappig ik heb alleen het bovenste boekje ga op zoek naar het onderste...ik wil wel mee doen...leuk kunnen we recepten delen en elkaar aanmoedigen want het is wel meer werk...maar wij doen (al) mee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je hoeveel e-nummers er in file-american zitten??? ZEVENTIEN!!!!! Erg he...ik eet het nooit meer! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon doen! Zelf zag ik er ook vreselijk tegen op, maar je gezondheid en conditie krijgen zo'n oppepper!! Nu weten wij wat we wel/niet pakken in de supermarkt. Een stuk makkelijker dan in het begin. Maar ff doorzetten, het is zeker de moeite waard. S6 Ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zie zitten om alle e-nummers uit ons eten te laten verdwijnen...
    Enne Nathalie, manlief zat net aan de filet american en ik vind dat er altijd al zó goor uit ziet dus ik checkte even de ingrediënten, bah! Maarja er zijn ook dingen die ik erg lekker vind en ook vol troep zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoihoi, ben zelf ook zoveel mogelijk e-nummervrij aan het eten. Een uitdaging maar ook leuk omdat je weet dat je het doet voor je gezin. Ik kreeg de tip om te kijken wat er ligt in je boodschappenkar. Alles wat fel gekleurd is en heeeel lang houdbaar is verdacht ;-) en probeer ik uit de kar te halen. Verder geen margarine meer, maar roomboter etc. Succes hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,
    Wat goed, joh! Op een gegeven moment heb je geen aanmoediging meer nodig, dan wil je niet anders meer. Nu eerst afkicken. E621 bijvoorbeeld, die ga je echt missen. Maar als over een poosje je lamgeslagen smaakpapillen weer opleven komt zo'n smaakversterker heel chemisch over. Hij is bovendien echt heel slecht voor je. Je moet trouwens in stapjes werken, rustig introduceren in je gezin, niet te veel woorden aan vuil maken, gewoon gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi
    Ik /wij zijn ook al n tijdje bezig om bepaalde E-nrs te vermijden...Vrnl.E621 is zo slecht voor je! En het zit in zo veel dingen...boterhamworst,de meeste soorten ham en nog veel mee vleeswaren.Maar het is ook vaak toegevoegd aan vlees (!) Als je er op gaat letten,zal het je verbazen waar het allemaal in zit...Ik haal (meestal dan) alleen nog maar naturel chips in huis...want in paprika zit super veel troep!Je/jullie zullen idd moeten wennen,want die E621 is een gemene smaakversterker,en heeft je smaakpapillen "verpest",als ik t ff zo mag zeggen! Succes ermee! Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Of ze het lsuten enzo. Hier heb ik een stelletje slechte eters.

    BeantwoordenVerwijderen

Ahh, dat vind ik nou zò leuk hè, een reactie van jou! Ps. Gebruik liever niet onze namen :-)