Liever niet onze namen noemen in je / uw reactie.

maandag 26 maart 2012

Zakgeld aan de magere kant?

Ik loop alweer 5 weken achter met het zakgeld.
Ik ben daar gewoon niet zo goed in vrees ik ;-)
Maar achterstallig zakgeld krijgen ze altijd!
Als 'het loon' is uitgekeerd, teken ik een grote Z op de kalender.
De laatste keer hebben de meiden de spaarpotten helemaal geteld.
Het bedrag wat erin zat hebben ze aan mij gegeven en ik heb het via internetbankieren op hun spaarrekening gezet.
Ze vonden het heel leuk, want het loopt al aardig op!
Nu dacht ik: is het niet handig om eens per maand bijvoorbeeld digitaal zakgeld op hun rekening te storten.
Natuurlijk vertel ik er dan bij hoeveel er totaal op staat.
Of sla ik dan de plank mis?
Leren ze dan wel met geld om te gaan?
Ik twijfel.
Wat denken jullie?
Oudste is bijna 11, die snapt het systeem wel, maar jongste is net 7...
Wat doen jullie?
En welk bedrag geef je ze?
Hier krijgt jongste € 0,50 en oudste € 1,50 per week.



Overigens hanteert Nibud het volgende, dus ik geef een beetje aan de 'magere' kant:

Zakgeld
LeeftijdBedrag per week in €
6♦± 1,00
7♦± 1,40
8*tussen 1,00 en 1,50
9*tussen 1,20 en 2,00
10*tussen 1,75 en 2,00
11*tussen 2,00 en 2,50
12°tussen 2,30 en 5,00
13°tussen 2,50 en 5,00
14°tussen 3,50 en 5,80
15°tussen 3,50 en 7,00
16°tussen 4,70 en 8,00
17°tussen 4,70 en 8,20
18°tussen 5,00 en 11,60
bron:
♦ Nibud, 2009
* Wijzer in geldzaken, 2011
° Nibud 2011


Gr. Wil!

6 opmerkingen:

  1. Ha Wil,

    Ik ben helemaal slecht in die wekelijkse terugkerende zaken als zakgeld geven. Wij sparen maandelijks een bedrag voor de kinderen, opa en oma ook. Mirthe weet dat en bekijkt regelmatig met belangstelling de afschriften na. Verder heeft zij een spaarpot, die op een wonderlijke wijze flink gespekt wordt. Nu weer met rapportgeld, pas met nieuwjaarsgeld van ' oude' tantes, dan weer zomaar een euro van oma. Ze mag zelf weten wat ze ermee doet. In het begin brandde het in haar zak, maar nu spaart ze echt voor grote aankopen. Heel leuk! Ik merk dat ze daardoor steeds meer zich bewust wordt van de waarde van geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier krijgen ze zakgeld vanaf 6 jaar, allemaal 1 euro. Vergeten ze het te vragen dan krijgen ze het ook niet, dit doen wij juist weer dat we willen dat ze zelf gaan beseffen dat als ze willen sparen ze hier zelf moeite voor moeten doen.
    Hier vinden ze het juist leuk om hun geld zelf te kunnen tellen. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons krijgen ze het zakgeld eens per maand en dan de eerste zaterdag opvolgend aan de eerste van de maand. Soms vergeet ik het en dan krijgen ze dus dubbel. Oudste krijgt 10 euro daarvan gaat 7,50 automatisch naar haar betaalrekening en 2,50 krijgt ze contant (want waar heb ik anders een portomenee voor mam?) nr 2 krijgt €7,50 en nr 3 krijgt € 5,00 Zij krijgen het allebei nog gewoon in de hand, maar dat komt omdat ik voor hen nog geen betaalrekening heb geopend. Er hoeven nog niet zo heel veel dingen zelf van betaald te worden, maar als ze wat willen hebben wat niets met kleding te maken heeft dan kopen ze het maar zelf. En van de oudste twee verwacht ik dat ze daar een kadootje voor hun zusjes van kopen. Wat ze ook graag doen overigens.
    Hier begreep/begrijpt de oudste nog steeds niet echt hoe dat digitale gebeuren werkt en dat is best lastig. Je kunt er dus nooit vroeg genoeg mee beginnen denk ik.
    Grtz Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier werkte het paar week niet, ze krijgen nu per maand, oudste 10 euro, middelste 7,50 jongste 5... Jongste hoeft het alleen niet.
    Ik ben zelf wel voorstandster van contant geld, dan zien ze het, en als ze dan iets willen kopen is het ook iets tastbaarder, wat er dan nog overblijft enzo.. Rond elke verjardag gaan we naar de bank en storten we op de bank wate r dan te storten valt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. (Gelukt!) Hier krijgen de jongste van 7 en 9 allebei 1 euro per week maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook vaak vergeet en ze er ook naar vergeten te vragen... De meiden van 15 en 16 krijgen 5 euro per week automatisch op hun betaalpas + 20 euro per maand kleedgeld, maar daar hoeven ze eigenlijk nog niet alles van te kopen, dat is alleen voor af en toe een leuk shirtje of een leuke broek als ze met vriendinnen gaan shoppen.
    De oudste kreeg vanaf zijn 16e (nu bijna 18)geen zakgeld meer omdat hij zelf een leuk centje ging verdienen en nu maak ik bijna zijn hele salaris over naar zijn spaarrekening en laat ik een redelijk bedrag op zijn pas staan(zakgeld/kleedgeld)
    Voor hem krijgen we geen kinderbijslag meer en hij moet dus zelf meer gaan betalen, sport enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier zijn we ook over gegaan op zakgeld per maand omdat we het elke keer vergaten. Hij krijgt 7.50 per maand. Ik vond een euro per week genoeg. Maar volgens papa moest hij dan oneindig sparen eer hij iets kon kopen.
    Ik zou het trouwens contant geven. Dan is het voor kinderen makkelijker te zien wat er gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen

Ahh, dat vind ik nou zò leuk hè, een reactie van jou! Ps. Gebruik liever niet onze namen :-)